יום חמישי, 5 בפברואר 2009

היום הזה הוא אחד מהימים הטובים שהיו לי ,מצד אחד העברתי את החומר כמו שתכננתי לעצמי . ושנית התלמידים היו שקטים מאוד דווקא בשעה ראשונה.
בתחילת השיעור עשיתי חזרה על החומר שנלמד בשבוע שעבר ( הניסויים שעשה יסאר בשבוע שעבר) .
דיברתי על הקשר ביו מסה לבין אנרגית חום ומה קורה למסה כאשר מגדילים את אנרגית החום פי מספר מסוים ואותו דבר מה קורה לאנרגית החום כאשר מגדילים את המסה פי מספר מסוים ועל מנת להבהיר להם את המשמעות של היחס הישר בין מסה לבין אנרגית חום צירתי שתי (גזיות) על הלוח שמנוח עליהן שני מכליים שבתוך הראשון כמות קרח מסוימת ובכלי השני כמות גדולה פי שתיים, ובזמן הזה ניצלתי את ההזדמנות ושאלתי האם הקרח צובר חום ברגע שמפעילים את הגזית חלק אמרו כן וחלק אמרו לא ודנתי על המצב הזה והמשכתי עם ההסבר ושאלתי את התלמידים למי יקח זמן יותר גדול בשביל לעבור לנוזל , וכולם ענו שלמסה יותר גדולה צריך אנרגית חום יותר גדולה ואם האנרגית החום היא שווה אז צריך יותר זמן , לאחר מכן נתתי מספרים במקום הנעלמים ( מסה ,חום סגולי , עלית טמפרטורה) ולמכל השני הנתונים היו אותו דבר רק שהמסה בכלי השני היתה גדולה פי שתיים , ברגע זה השתמשתי בנוסחה וקיבלתי תוצאות שונות ועלמנת להוכיח שאנרגית החום צריכה להיות גדולה פי שתיים חלקתי את הסכום הגדול במספר הקטן וקיבלתי אותו יחס , בשעה השניה הרחבתי את הדיבור על חום סגולי ושלכל חומר יש את החום שלו והרחבתי את הדיבור על עלית הטמפרטורה ועשיתי אותו הדבר כמו בשעה הראשונה והווכחתי להם שהיחס אותו יחס ואז נתתי להם לתרגל בספר כמה תרגלילם שקשורים לענין הסתובבתי בין התלמידים ועזרתי למי שצריך ועד כאן הסתיים השיעור ,התלמידים שיתפו פעולה כמו שצריך ודנו איתי במשך השיעור בהתאם והיה ממש כיף .
מבחינתי זה היה שיעור נפלא הרגשתי שאני כן מעביר חומר במידה טובה מאוד והתלמידים מגיבים ומפנימים מה שנלמד ואני מקווה שכול השיעורים יהיו כך

תגובה 1:

יורם אורעד אמר/ה...

אמין שלום

אני שמח שאתה נהנה מן השיעורים. זה חשוב מאד ותורם גם לאיכות העבודה שלך. הרפלקציה שלך ברורה וממוקדת. יפה שהגעתם כבר לדיון בחום היתוך. לגבי השאלה ששאלתם על קרח שצובר חום, עדיף בעיניי להשתמש במונח קליטת חום, קבלת חום או בהעברת חום מהלהבה אל הקרח ולא בצבירת חום.
את שיתוף הפעולה בינך ובין התלמידים ראיתי כבר מזמן ואני מרוצה מהאופן שבו אתה מלמד את החומר ודן עם התלמידים.
המשך כך.